Zonne-energie
Tegen 2030 heeft bpost als doelstelling om zijn CO₂-uitstoot met minstens 20% te verminderen

Tegen 2030 heeft bpost als doelstelling om zijn CO₂-uitstoot met minstens 20% te verminderen

25 februari 2019

Federaal Minister van Post Philippe De Backer, Vlaams Minister van Energie Lydia Peeters, CEO van bpost Koen Van Gerven en CEO van ENGIE Fabricom Mark Dirckx hebben onlangs de zonnepaneleninstallatie op het dak van het bpost sorteercentrum van Antwerpen officieel ingehuldigd. Het is ondertussen het 4de sorteercentrum dat werkt met zonne-energie. Met deze initiatieven wil bpost zijn titel van “meest groene postale operator ter wereld” handhaven en gaat ENGIE verder op zijn elan om van België een rolmodel te maken in energie-efficiëntie. Tegen 2030 zal bpost ook meer dan de helft van haar voertuigenpark naar elektrisch omschakelen. Vandaag al gebruikt bpost in sommige steden, waaronder Antwerpen, de nieuwe “Colibus”, een 100% elektrische voertuig, speciaal ontworpen voor de pakjesmarkt.

De 3.700 fotovoltaïsche panelen werden geïnstalleerd door ENGIE Fabricom en hebben een capaciteit van 1 megawatt. Met deze nieuwe installatie in Antwerpen heeft bpost nu in totaal 33.000m² zonnepalen op zijn verschillende gebouwen in België, waarmee het duidelijk een van de belangrijkste spelers is in ons land op het gebied van zonne-energie.

Als leider in de energietransitie zet ENGIE al jaren sterk in op energie-efficiëntie. ENGIE is niet enkel de grootste groene stroomproducent van het land, maar zorgt er ook voor dat zijn klanten zelf groene, lokale energie kunnen produceren. ENGIE heeft inmiddels al meer dan 900.000 zonnepanelen geïnstalleerd, waaronder 12.460 op het dak van de sorteercentra in Gent, Luik, Charleroi en Antwerpen. De vier installaties hebben een totaalcapaciteit van 3,2 megawatt, het equivalent van het jaarlijks verbruik van ongeveer 900 gezinnen, en moeten zorgen voor een CO₂-besparing van ruim 1.200 ton per jaar.

ENGIE heeft de installaties gefinancierd via het derde investeerdersmodel en levert de groene energie aan een voordelige prijs. Na 10 jaar wordt bpost eigenaar van de installaties. ENGIE Fabricom staat eveneens in voor het onderhoud van de zonnepanelen.

Sinds 2007 heeft bpost zijn CO₂-uitstoot met bijna 40% verminderd. En de inspanningen van het bedrijf om zijn ecologische voetstap zichtbaar te verkleinen blijven niet onopgemerkt. IPC, het internationale netwerk van postale operatoren, heeft bpost recent voor het zesde jaar op rij verkozen tot “meest groene postale operator ter wereld”.

-20% CO2 uitstoot dankzij de omschakeling naar elektrische vloot

Daarnaast blijft bpost zich bewust van de impact van het feit dat de Belgische consumenten meer en meer gebruik maken van webshops, wat leidt tot een groeiende pakjesdistributie. Om deze groei ook ecologisch op te vangen en binnen de top van de meest duurzame logistieke spelers te blijven, heeft bpost nieuwe CO₂-reductie objectieven opgesteld voor 2030.

bpost wil een voortrekkersrol spelen als één van de voornaamste Belgische bedrijven en heeft als doelstelling tegen 2030 met minstens 20% de CO2 uitstoot uit zijn activiteiten te verminderen. Deze doelstelling is goedgekeurd door de “Science Based Target” initiatief die garandeert dat bpost in lijn is met de klimaatdoelstelstellingen van Parijs.

Om deze doelstelling te behalen zal bpost daarom tegen 2030, 50% van haar dieselvoertuigen omruilen voor een elektrisch alternatief. Over heel België zullen er tegen 2022 zo’n 600 nieuwe elektrische bestelwagens ingezet worden. Tegen 2030 zullen dat er meer dan 3.400 zijn.

Voorstelling nieuwe “Colibus”, 100% elektrische en ergonomische uitreiking van pakjes

bpost heeft het grootste elektrische voertuigenpark van België en breidt deze verder uit met de nieuwe “Colibus”, een primeur voor de Belgische pakjesmarkt. De Colibus is een 100% elektrische voertuig, speciaal ontworpen voor de pakjesmarkt, die in stedelijk gebied de middelgrote diesel bestelwagens zal vervangen. Het voertuig heeft een laadcapaciteit van meer dan 100 pakjes.

bpost is de eerste postale operator in Europa om de Colibus in gebruik te nemen, na een testfase van tien maanden. Naast de nieuwe Colibus en de elektrische bestelwagens, heeft bpost ook 2.652 elektrische fietsen en 324 elektrische driewielers.

Bron: Persbericht kabinet minister van energie Peeters

Alle platformen van ODE